Meer rust in mijn hoofd

IMG 8737

Meer rust in mijn hoofd

Vorige week heb ik mijn kasten opgeruimd, terwijl ik bezig was schoot mij een advies te binnen van mijn coach: soms moet je ook opruimen in je hoofd, je gedachten en overtuigingen, zoals je ook je spullen opruimt. Dat geeft rust en overzicht. Eén voor één de spullen uit de kast halen en bedenken of je het nog kunt en wilt gebruiken. Met bijvoorbeeld kleding of keukenspullen lukt me dit nog wel, de spullen die ik handig vind of waar ik blij van word krijgen weer een plekje in de kast. Kapotte spullen gooi ik weg en overige spullen geef ik weg. Zo heb ik een opgeruimde en overzichtelijke kast en een goed gevoel!

Mijn gedachten onderzoeken en opruimen is vaak minder eenvoudig. Daarvoor moet ik me er meer bewust van worden. De gedachten die door mijn hoofd gaan zijn soms vluchtig, en omdat het er zo veel zijn ben ik me niet altijd bewust van die gedachten. Maar omdat mijn gedachten en de daarachterliggende overtuigingen veel invloed hebben op hoe ik me voel en wat ik doe, vind ik dit zinvol. Ik pak dit aan m.b.v. het ‘model van de Innerlijke Familie’. Het 'regelboekje' (of wetboek) van de innerlijke man met daarin alle overtuigingen, normen en regels, staat hierin centraal. Het doel van de innerlijke man is  o.a. de (innerlijke) familie te beschermen. Wanneer je je tegenstrijdig aan een (onbewuste) overtuiging gedraagt, merk je vaak dat ‘er iets niet klopt’. Dit gevoel van schrik, schaamte of balen en/of gedachten dat het bijvoorbeeld niet eerlijk, netjes of volgens de regels is, is vaak een signaal dat een (onbewuste) overtuiging wordt overtreden. Op deze manier kun je je bewust worden van de achterliggende overtuiging.

Bij het opruimen in je hoofd kun je jezelf dezelfde vragen stellen als bij het opruimen van je kast. Je innerlijke vrouw denkt na over hoe zinvol, waardevol, nuttig en passend deze overtuiging (nog) is voor jou. Op basis hiervan weet je of deze overtuiging of regel helpend of belemmerend is voor jou, dan kun je kiezen wat je ermee wilt doen. Een belemmerende overtuiging kun je bijvoorbeeld vervangen door een helpende overtuiging (het kost enige tijd en moeite om je dit eigen te maken).

Een klein voorbeeld uit mijn dagelijks leven: laatst probeerde ik contact te leggen met een collega om met haar af te spreken. We maken vaak contact via whatsapp. Na een aantal berichtjes lukt het niet contact te krijgen, ik kreeg geen reactie. Ik merkte irritatie bij mezelf, ik vond het niet leuk dat ze niet ‘gewoon’ een reactie stuurde. Toen ik mijn innerlijke vrouw vroeg hierover na te denken, kwam ik uit bij de norm dat je altijd op dezelfde manier contact moet zoeken met iemand als hij/zij met jou doet. Ik realiseerde me dat deze norm niet zinvol en nuttig is (in deze situatie). Ik koos ervoor dit los te laten en telefonisch contact te zoeken. Dit werkte beter! En het gaf mij minder stress en meer rust in mijn hoofd!